Käytetyn veneen hankinnan sudenkuopat
Toimittaja: Niko Satto
Käytetty paatti on monelle ainoa realistinen mahdollisuus hankkia sen kokoluokan vene, joka tyydyttää oman kalastusharrastuksen keskeiset tarpeet. Venettä hankittaessa saattaa säästää pitkän pennin hyväksyessään esimerkiksi sen, että elektroniikka ei ole aivan viimeisintä huutoa. Artikkelisarjan ensimmäisessä osassa perehdyimme uuden veneen hankintaan ja sen mahdollisiin sudenkuoppiin. Tässä osiossa keskitymme käytetyn veneen riskeihin. Kolmannessa osassa perehdymme enemmän tuunattuihin ja rankemmin rakenneltuihin kalaveneisiin ja niiden haasteisiin.

”Moni kakku päältä kaunis, vaan on silkkoa sisältä” voidaan sanoa aina joistain käytetystä veneestä. Vältä sudenkuopat käyettyn veneen hankinnasta ja vältä yllätykset.
Käytetty vene on monelle se ensimmäinen ja monesti myös järkevin valinta. Käytetty vene on suhteellisesti aina edullisempi kuin pakasta vedetty ja toisaalta valikoimaakin on yleensä varsin hyvin. Toki suosituimmat merkit ja mallit ovat yleensä kivenalla. Käytetyssä, hyvin varustellussa veneessä säästää valtavan vaivan, kun kaikkea kalastusvarustusta ei tarvitse ruveta alusta asti kiinnittämään. Monesti myös säästää vene-elektroniikan asennuskuluissa ostaessaan käytetyn paketin. Toisaalta, vaikka vene olisi näennäisesti rakennettu hyvin, siinä voi olla yhtä ja toista rakentelun aiheuttamaa ongelmaa. Jos rakennellun veneen vielä ostaa yksityishenkilöltä, voi käteen jäädä käyttökelvoton vene ja sen maksamiseksi otettu pankkilaina. Miten sitten välttyä näiltä?
Virhevastuu koskee myös käytettyä tavaraa – rajallisesti
Kun ostaa käytetyn tavaran yritykseltä, ostajalla on kuluttajansuojalain mukainen turva, ja tavaran virheestä voi valittaa sen myyneelle yritykselle ensimmäisen vuoden aikana. Artikkelin lopussa olevassa tietolaatikossa käydään tämä tarkemmin läpi.
Käytetty tavara ei kuitenkaan ole uutta vastaava, mutta mitä enemmän se maksaa, sitä helpommin ostaja odottaa sen olevan hyvässä kunnossa. Käytettynä ostetuissa tavaroissa on hintatasosta riippumatta usein vikoja, jotka johtuvat käytöstä ja luonnollisesta kulumisesta, jotka eivät ole kuluttajansuojalain tarkoittamia tavaran virheitä. Esimerkiksi auringossa vuosia seisseestä veneestä voi jokin muoviosa hajota pienestä kolhaisusta jo ensimmäisen käyttövuoden aikana, eikä tällöin todennäköisesti voi enää vedota virhevastuuseen. Vanhassa veneessä tällainen on luonnollista kulumista.
Uuden veneen hankinnan riskit -artikkelissa kävimme läpi sitä, miten veneen myyvän yrityksen taloudellinen tilanne voi vaikuttaa takuu- ja virhevastuista selviytymiseen. Jos ostaa kalliin käytetyn veneen, yhtä lailla nämä asiat voi ja kannattaakin selvittää myyjästä etukäteen. Varsinkin pieniä jobbariyrityksiä syntyy ja kuolee kuin päivänkorentoja. Kalliin veneen ostaminen sellaiselta voi pahimmassa tapauksessa johtaa tilanteeseen, jossa käytetyssä veneessä on merkittävä virhevastuun alainen vika – esimerkiksi vuoto – mutta viimeisillä euroillaan korahteleva jobbariliike ei pysty enää selviytymään virheen korjaamisesta tai korvaamisesta.
Perehdy tarkemmin Kilpailu- ja kuluttajaviraston artikkelissa.
Yksityishenkilöiden kaupassa suurin riski

Jos käytetty tavara ostetaan yksityiseltä henkilöltä, kauppaan ei sovelleta kuluttajansuojalakia vaan kauppalakia. Sen säännökset virheen määrittelyn osalta ovat pitkälti kuluttajansuojalakia vastaavia. Koska kahden yksityisen henkilön välinen kauppa ei kuulu kuluttajansuojalain piiriin, ostaja ei voi myöskään turvautua kuluttajaneuvonnan apuun.
Ostajan kannattaa virheen havaittuaan tehdä virheestä ensin valitus myyjälle, ja jos se ei johda tulokseen, ostaja voi viedä asian käräjäoikeuteen. On kuitenkin hyvä ymmärtää, että yksityishenkilöltä käytetyn tavaran ostava on kaikkein heikoimmassa asemassa. Kuluttajaneuvonnan avun puuttuminen tarkoittaa samalla suoraan syvään päätyyn, eli juuri käräjäoikeuteen, hyppäämistä. Oikeusprosessit ovat raskaita ja pitkiä, ja huonossa tapauksessa vielä häviää pelin, jolloin joutuu maksamaan omat ja vastapuolen oikeudenkäyntikulutkin. Vastapuolen kulut voi vakuuttaa, mutta ne eivät kuulu automaattisesti kotivakuutuksen yhteyteen kytkettyyn oikeusturvavakuutukseen. Ja joka tapauksessa, jos häviää, joutuu maksamaan 15 % kuluista, vähintään 1 000 euroa omavastuun muodossa.
Yksityiseltä käytettynä ostaessa kannattaa siis pitää pää kylmänä, selvittää tarkasti veneen kunto, sen historia ja pyrkiä myös koekäyttämään venettä mahdollisuuksien mukaan. Sen lisäksi on ehdottoman tärkeää sopia kaupan pelisäännöt etukäteen ja kirjallisesti. Tässä Kuluttajariitalautakunnan ratkaisussa on hyvä esimerkki huonosta sopimisesta.
Myös annettaessa nykyinen vene vaihdossa on syytä olla tarkkana myyjäliikkeen ehdoista. Ehdoissa voi olla pykälä, jonka mukaan tarjous on sitova vasta, kun liike on tarkastanut ja hyväksynyt vaihtoveneen.
Venekauppa: Kauppakirjan ehto voi yllättää – Kipparilehti.fi
Kiinnitä huomiota vuotoihin
Kaikkien hankalimpia asioita vanhoissa veneissä ovat vuodot. Vanhat lasikuitu- ja lujitemuoviveneet saattavat olla niin pehmenneitä, että pohjasta menee vettä sisälle, vaikka ulkoisesti kaikki näyttäisi olevan kunnossa. Pehmentyneen lasikuidun onnistunut korjaus vaatii paljon työtä (nimim. kokemusta on!), joten siihen ei kannata suhtautua kovinkaan kevyesti ostotilanteessa. Vuotoja voi olla myös alumiiniveneissä, erityisesti vanhemmissa niittaamalla kootuissa veneissä.

Vesivuotojen lisäksi on syytä kiinnittää huomiota moottorin ja lisävarusteiden mahdollisiin vuotoihin. Moottorin öljyvuoto on helposti ”showstopper” eli vika, joka pysäyttää kaupanteon. Öljyä vuotavan moottorin korjaus voi olla kallista, ja huonoimmassa tapauksessa jopa niin kallista, ettei se ole enää käytetyn koneen kohdalla edes järkevää. Myös jos trimmi tai hydrauliohjaus vuotaa selvästi öljyä, edessä lienee pakollinen remontti.
Moottori kannattaa koekäyttää ennen ostopäätöstä. Mikäli moottorista kuuluu omituisia ääniä, se ei ota kunnolla kierroksia, savuttaa reippaasti tai toimii jotenkin muuten omituisesti, kannattaa todella harkita, jatkaako kaupantekoa.
Sähköasennukset ja pinnan alapuoliset asennukset vaaranpaikkoja
Vaikka veneessä käytetään ”hituvirtaa”, usein 12 V, joskus 24 V järjestelmää, kyllä silläkin tulipalon saa aikaan. Kannattaa siis tarkistaa ostotilanteessa, kuka rakennellun veneen sähkötyöt on tehnyt ja millä osaamisella. Vaikka tulipalo on pahin skenaario, kevyempääkin haittaa huonosti tehdyillä sähkötöillä saa aikaan muun muassa siten, että laitteet toimivat puutteellisesti tai ne rikkoutuvat jännitevaihteluiden takia.
Myös veneessä käytetyn elektroniikan laatu voi olla merkittävä riskitekijä. Temusta tai vastaavasta kiinankaupasta suoraan hankitut akut, laturit ja muut elektroniset laitteet saattavat aiheuttaa tulipalo- tai rikkoutumisriskejä.
Vaikka moni sanoo, että ”samaa kiinantavaraa moni liike myy täällä”, on virallisesti maahantuotujen ja suoraan Kauko-Idästä tilattujen laitteiden välillä riskinäkökulmasta eroja. Euroopan talousalueella tuotteen liikkeelle laskevan yrityksen on hankittava CE-merkintä eli käytännössä varmistettava, että tuote täyttää kyseistä tuoteryhmää koskevat direktiivit. Maahantuontituotteille tehdään myös markkinavalvontaa, jolloin virheellisiä tuotteita saadaan pois markkinoilta ennen kuin ne aiheuttavat vahinkoa. Lisäksi tavaran ETA-alueella liikkeelle laskenut yritys on vahingonkorvausvastuussa tuotteen aiheuttamista henkilö- ja esinevahingoista. Temu-tyyppisiä verkkokauppoja sen sijaan on mahdotonta saada vastuuseen, eivätkä niitä CE-merkinnät tai markkinavalvonta myöskään tavoita.
Sähköasennusten lisäksi toinen selkeä riski ovat vesirajaan ja sen alapuolelle tehdyt asennukset, ennen muuta luotainanturit. Anturien kiinnitykset ja tiiveys kannattaa tarkistaa ulkopuolelta ja jos mahdollista, myös sisäpuolelta.
Lujitemuoviveneeseen ruuvaamalla kiinnitetty kölirauta on myös riskitekijä erityisesti traileriveneissä. Veneen jatkuva nostaminen ja laskeminen kitkuttaa kölirautaa ja sen ruuveja niin, että enemmin tai myöhemmin ruuvinreiät alkavat vuotaa ja pehmentävät kuidun jopa korjauskelvottomaksi.

Heittotason rakentaminen voi aiheuttaa tarpeen jälkisertifioida vene. Lue lisää artikkelisarjan seuraavasta osasta.
Suhtaudu kriittisesti isoihin muutoksiin
Tämän artikkelisarjan seuraavassa eli kolmannessa osassa perehdymme veneitä koskeviin lainsäädännön kiemuroihin. Yksi sellainen on jälkisertifiointi, joka voi tulla eteen, jos veneen käyttötarkoitusta on merkittävästi muutettu esimerkiksi lisäämällä siihen heittotason.
Paitsi että jälkisertifioinnista aiheutuva ylimääräinen työ ja sen kustannukset voivat tulla yllätyksenä, sen lisäksi kannattaa suhtautua joka tapauksessa kriittisesti kaikkiin suuriin muutostöihin. Kun venettä on alkuperäisestä muokattu merkittävästi, ei kukaan pysty ilman vahvaa kokemusta ja perusteellisia laskelmia takaamaan, että veneen kulkuominaisuudet ovat lähelläkään valmistajan suunnittelemia ominaisuuksia. On ikävä yllätys, kun ensimmäisessä isommassa aallokossa vene haukkaa sata litraa vettä liian painavasta keulastaan.
Yhteenveto
Mitä enemmän venettä on varusteltu, sitä kiinnostavampi hankinta se voi taloudellisesti olla. Samalla, mitä enemmän venettä on varusteltu, sitä enemmän siinä on mahdollisia riskipaikkoja. Jos varsinaisia vikoja ei ole ostohetkellä, niitä voi ilmentyä asennusvirheiden takia myöhemminkin.
Koska kuluttajan turva on yksityishenkilöiden välisessä kaupassa kaikkein heikoin, on parasta säilyttää maltti ja tarkistaa veneen vaaranpaikat kunnolla, vaikka hyvä kalastusvarustelu kuinka houkuttaisi. Ja tosiaan, pitää mielessä se, että merkittävä muutos voi johtaa vaivalloiseen ja kalliiseen prosessiin.
Mitä tehdä, kun vene hajoaa heti oston jälkeen?
Veneen moottori rikkoutuu seuraavana päivänä tai viiden kuukauden kuluttua. Valitat asiasta liikkeeseen ja veneliike kertoo sinulle, että se korjaa veneen, mutta sinun on maksettava korjauksesta puolet tai enemmänkin. Voiko tämä olla oikein?
Vastaus tuohon yllä mainittuun kysymykseen on selkeästi ei. Kuluttajansuojalla venekaupassa tarkoitetaan sitä, että myyjällä on varsin ankara vastuu korjata veneessä havaitut viat tai purkaa kauppa.
Hyvin yksinkertaistetusti veneliikkeellä on kuluttajansuojalain perusteella vuoden kuluessa veneen luovutuksesta lähes aina velvollisuus korjata vene veloituksetta tai jos liike ei korjaukseen suostu niin venekauppa voidaan purkaa.
Sen sijaan jossain tapauksessa, kun on mennyt selvästi vuotta pidempi aika, myyjäliike voi tulla vastaan ja esimerkiksi tarjota korjauksen, jos hankkii itse varaosat. Joskus tämä voi olla myyjältä hyvä kädenojennus, johon kannattaa tarttua sen sijaan, että riitauttaa ja häviää. Uusi kuluttajansuojalaki astui voimaan 1.1.2022 ja se vahvistaa uudistuksillaan kuluttajan oikeuksia venekaupassa.
Lue artikkelisarjan ensimmäinen osa: Uuden veneen hankinnan riskit





