Vetoautona uusi Volkswagen Transporter
Kaupallinen yhteistyö: K-Auto
Volkswagen Transporter on ollut vuosia yksi Suomen suosituimmista pakettiautoista. Transporter-mallin täyttäessä 75 vuotta Volkswagen on lanseerannut uuden T7 Transporterin, joka pohjautuu pitkälti Fordin Transitiin. Volkswagenin julkaistua uutuuden, halusi maahantuoja myös pitkäaikaisen yhteistyökumppanin, Kalastajan Kanavan, testaavan uutta Transporteria vetoautona.

Hopeanharmaa Volkswagen Transporter teipattiin samaan tyyliin kuin aiempi Amarok, mutta kalat tehtiin läpinäkyvällä teipillä.
Uudistunut Volkswagen Transporter on varsin varteenotettava vaihtoehto kaikille, joiden täytyy kuljettaa työnsä ja harrastuksensa puolesta paljon tavaraa autossa. Aiempaa tilavampi Tranporter sopii niin kalastavalle rakennusalan yrittäjälle, ammattikalastajalle, kalastusoppaalle ja yhtälailla intohimoiselle vapaa-ajankalastajalle, joka haluaa ajaa pakettiautolla.
Uuden Transporterin saa niin etu- kuin nelivetona, normaalilla ja pitkällä akselivälillä, dieselinä ja jopa täyssähkönä. Autosta on olemassa 81, 110 ja 125 kilowatin tehoiset mallit. Pitkän akselivälin versiossa kuormatila on yli 3 metriä. Pyöränkaarien väliin on tullut lisää leveyttä aiempaan Transporteriin verrattuna lähes 15 cm ja myös ovet ovat uudistuneet tarjoten suuremman kuormausaukon.
Uudessa Transporterissa on vakiovarusteina mm.:
- led-ajovalot ja -takavaloryhmät
- lämmitettävä tuulilasi
- avaimeton käynnistys
- sähköinen seisontajarru
- polttoainekäyttöinen lisälämmitin (diesel-mallit)
- kuljettajan istuimessa 6-suuntaiset säädöt, kyynärtuet, ristiselän säätö ja niskatuessa 4-suuntaiset säädöt
- 12-tuumainen digitaalinen mittaristo
- 13-tuumainen infotainment-järjestelmä
- peruutuskamera ja pysäköintitutkat edessä ja takana
- Front Assist -ajoavustin
- sähköinen seisontajarruApple CarPlay- ja Android Auto -tuki
- 5 vuoden takuu
Kalastajan Kanavan vetoauto

Lattiatilaa jäi hyllykön ja laatikoston viereen varsin runsaasti.
Kalastajan Kanavalle vetoautoksi valikoitui 125 kilowatin tehoinen nelivetoinen ja pitkän akselivälin Transporter automaattivaihteilla. Vääntöä autossa on jopa 390 newtonmetrin verran, joten auto liikahtaa varsin kepeästi isompikin kuorma perässä.

Takaovet avaamalla vasemmalla on laatikosto ja hylykkö.
Carsport varusteli Kalastajan Kanavan umpiperäisen Transporterin konttiin ulosvedettäviä laatikostoja, hylykön sekä seiniin reikälevyjä tavaroiden kuljetusta varten. Lattiaa korotettiin, jotta tason alle saatiin sekä perään, että sivuoven kohdalle syvät vetolaatikot. Näiden lisäksi välilattian päällä on sivuovella on laatikosto kuvauskalustoa varten. Takaoven vasemmalla puolella on hyllykkö lisälaatikoston kera työkaluja ja muita tarvikkeita varten. Kattoon on asennettu kaksi tankoa, joiden päälle saa vavat täyspitkänä. Lisävarusteena autoon on asennettu kiinteä vetokoukku, jonka myötä Transporterilla voi vetää jopa 2,8 tonnin venetrailerikuormaa.
Koska auto on meille myös työpaikka siirtyessämme kuvauspaikalta toiselle, messuille, jne. on tärkeää, että autossa voi ladata niin kameroita kuin tietokoneita; Anne-Maarit tekee autossa lähes aina kannettavalla tietokoneella töitä. Transporterissa on jo vakiona runsaasti USB-latauspisteitä, mutta lisäksi kuskin penkin alle on asennettiin lisäakku, inverteri ja pistokkeet.
Teippaus päätettiin toteuttaa pitkälti samalla teemalla kuin Kalastajan Kanavan nykyinen isompi vene ja edellinen vetoauto, Amarok. Transporterin hopeanharmaa väri hyödynnettiin käyttämällä läpinäkyvää teippiä, jolloin kalat näyttävät hopeisilta. Teippauksen toteutti Riisto-Teippi Tuusulasta, jonka omistaja Vesku on teipannut aiemmin myös Kalastajan Kanavan ensimmäisen Fasterin ja edellisen Transporterin.
Ensitunnelmat Transporterista

Lattian korotuksen ansiosta välilattian alle saatiin laatikostot mm. vieheille, märille vaatteille isommille työkaluille, jne.
Ensimmäisten reissujen perusteella voidaan jo todeta auton kuluttavan dieseliä varsin kohtuullisesti. Vedettäessä Kalastajan Kanavan isoa venettä, Finval 595 DC Fishprota (paketin paino n. 1 600 kg), kulutus näyttää jäävän reilusti alle 10 l/100 km ajettaessa nopeusrajoitusten mukaan.
Lyhyen käyttökokemuksen mukaan uusi Transporter vaikuttaa todella mukavalta, säilytystiloiltaan entistä paremmalta (myös ohjaamossa paljon enemmän säilytystiloja) ja varsin käyttökelpoiselta työjuhdalta. Autosta on tiedossa lisää juttua, kunhan kokemukset karttuvat.
Autoon pääsee tutustumaan mm. Eräkellarin kevättapahtumassa Seinäjoella, Pirkanmaan Erämessuilla, Savon Erämessuilla sekä Kaakon Jigi-Cupin viimeissä tapahtumassa Imatralla.
Jos haluat lisätietoja Transporter T7:sta, tutustu autoon tästä tarkemmin ja eikun autokaupoille.
Perehdy Kalastajan Kanavan aiempiin vetoautoihin tästä: Volkswagen Amarok ja Volkswagen Transporter