Finval 595 DC Fishpro -veneen varustus
Kalastajan Kanavan 2024-2024 isompi kalastusvene
Kaupallinen yhteistyö
Kalastajan Kanava lanseerasi joulukuussa 2023 uuden isomman veneensä suorassa lähetyksessä. Vene oli esillä Kansainvälisillä Helsingin Vene-messuilla helmikuussa 2024. Kurkista tästä lanseerauslähetys veneestä. Vene on toteutettu yhteistyössä Walticin, Veneilijän Verkkokaupan, Finvalin, Mercuryn, Garminin, Lowrancen sekä RAM Mountin, Roster.fi:n sekä AA-Productionin kera.

Finval 595DC Fishpro

595-mallissa on uimatasot moottorin molemmin puolin
Finval on venevalmistajana tunnettu korkealaatuisista alumiiniveneistään, jotka on suunniteltu ja valmistettu erityisesti kalastajien tarpeisiin. Finval 595 DC Fishpro on ”uusivanha” tulokas heidän kalavenemallistossaan. 595:sta edelsi jo useamman vuoden myyty ja varsin suosittu Finval 555 Fishpro, jonka peräosaan lisättiin uimatasot uutta mallia varten vastaamaan käyttäjien tarpeita aiempaa paremmin.
Tämä täysin hitsattu alumiinirunkoinen vene on rekisteröity kuudelle henkilölle. Se on 595 cm pitkä ja 228 cm leveä, veneen syväys on 39 senttiä. Veneen paino on 760 kg ja moottorin kuivapaino on 216 kiloa. Veneessä on 125 litran kiinteä polttoainesäiliö. Mallimerkintä DC tarkoittaa double console eli tuplapulpetti. Pulpettien välissä on lisäksi ovi, jolla ajoviiman saa suljettua tehokkaasti pois veneen takaosasta.
Kalastajan Kanavan Finvalissa veneen keskilattia on on päällystetty vinyylillä ja taka- ja etutaso ovat aukiharjattua venemattoa. Keskilattia tyhjenee pilssiin, josta sen saa pumpattua pois joko automaattisen tai manuaalisen pilssipumpun avulla. Etu- ja takakannet sen sijaan ovat sadevesityhjeneviä.
Finval 595 DC Fishpro on todella vakaa ja tilava vene, jonka suunnittelussa on otettu pienimpiä yksityiskohtia myöten huomioon veneilijä sekä kalastuksen vaatimat monipuoliset tarpeet. Veneessä on suhteellisen jyrkkä v-kulma (takana 19 astetta), joten sen runko leikkaa vettä tehokkaasti roiskimatta. Tämä takaa mukavat ja yllätyksettömät ajo-ominaisuudet myös kovemmassa kelissä.
Veneen keulassa, pulpetin edessä on vakiona tilava (110 l), automaattinen ja ajastettava sumppu. Sumpun harkittu sijoittelu veneessä helpottaa kalastajan liikkumista eikä häiritse veneen muuta toiminnallisuutta. Pulpetin etupuolelle asennettuna sumppu tarjoaa myös hyvän painojakauman, eikä peräpaino haittaa veneen ajettavuutta tai hallintaa edes raskaammin kuormattuna.
Finvaliin on varusteena myös veneen rakenteisiin integroitu vapalaatikko siten, että se on helposti saavutettavissa, estämättä liikkumista veneessä. Vapalaatikko on tehty kuudelle vavalle aina 275 cm saakka. Omaan käyttöön se voisi olla hieman suurempikin, mutta toisaalta eipä tule raahattua ”turhia” vapoja reissussa mukana. Vapalaatikko on toteutettu fiksusti ja se auttaa pitämään herkemmätkin vavat turvassa sekä ehjinä, kun ne eivät ole käytössä.
Veneessä on lisäksi lisävarusteena kuljetus-/satamapeite, joka kiinnittyy napakasti veneen päälle neppareilla.
Mukavuusvarusteet

Kanavan Finval on varustettu mukavilla Ergoluxin pyörivillä ja etu-takasuunnassa säätyvillä veneistuimilla. Lisäksi tyylikkäiden penkkien alle on asennettu Shockwave S5 -joustojalat, jotka tekevät ajamisesta miellyttävää pahoissakin keleissä. Jalat ottavat vastaan kovimmatkin iskut nöyrästi ja tasoittavat ne kuljettajalle ja matkustajalle miellyttäväksi. Keulassa on lisäksi heittojakkara, joka on tarvittaessa siirrettävissä myös takakannelle.
Tehdasvarusteista veneen käyttömukavuutta lisäävät myös sisävalaistus. Lattiat, pulpettien aluset, vapalaatikko ja jopa sumppu – kaikki ovat valaistuja. Pimeällä rantaan tullessa on veneessä helppo toimia ja vaikka perata kalat sumpusta kylmälaukkuun.
Voimanlähteenä Mercury 200 hv V6 DTS
Kalastajan Kanavan Finval 595 sai peräänsä Mercuryn 6-sylinterisen, 3,4-litraisen ja 200 hevosvoimaisen modernin nelitahtimoottorin. Kokoonsa nähden todella kevyt moottori tarjoaa veneeseen suorituskyvyn lisäksi hiljaisuutta, tasaista kulkua sekä kokoonsa nähden erinomaista polttoainetaloutta. Lisäksi moottorin järisyttävä 85 ampeerin latausteho yhdistettynä älykkääseen tarvittaessa moottorin tyhjäkäyntikierroksia korottavaan Idle charge -akkujenhallintateknologiaan, ovat omiaan veneen varusteiden virrantarpeeseen vastaamiseen.
Moottorihissi
Finval sai peräänsä myös moottorihissin. Seastar 12 V ja 6”:n nostovaralla varustettu hydraulinen moottorihissi säätää moottorin korkeutta portaattomasti. Hissi mahdollistaa moottorin maksimaalisen työntövoiman hyödyntämisen huippunopeuksissa ilman trimmaamisen tuomaa moottorin kulman muuttumista. Se myös antaa turvaa sekä ajettavuutta matalassa liikuttaessa – moottorin voi nostaa yläasentoon ilman sen työntövoiman heikkenemistä.
Älyä
Mercuryn perämoottori pitää sisällään todella merkittävän määrän ominaisuuksia ja meille yksi merkittävimmistä kriteereistä oli saada uuteen koneeseen digitaalinen kaasu- ja vaihdejärjestelmä (DTS). Kevyesti käytettävä, valmiiksi mm. Active Trim -järjestelmän sisällään pitävä paketti tuo paljon lisää käyttömukavuutta vesille.
Mercuryn Active Trim on älykäs trimmausjärjestelmä, joka takaa optimaalisen trimmin asetuksen moottorille säätämällä automaattisesti perämoottorin kulmaa ja optimoimalla veneen suorituskykyä. Active Trim reagoi muuttuviin tilanteisiin automaattisesti, mikä helpottaa veneen ohjailua ja parantaa polttoainetaloutta. Tämä lisävaruste tekee veneen ajosta helppoa ja nautinnollista ilman jatkuvaa trimmin säätöä manuaalisesti.
Active Trimmiin tutustuimme kanavan edellisen veneen kanssa videolla:
Moottorista löytyy myös ainutlaatuinen Adaptive Speed Control, joka säilyttää saman kierrosluvun kuormasta, kelin vaihteluista tai vaikka veneen kaartamisesta huolimatta. Tämä vähentää kaasun säätämisen tarvetta ja kasvattaa ajonautintoa.

Pieni näyttö on Mercuryn VesselView 403
Lisäksi kaikki veneemme mittarit korvattiin saumattoman moottori-integraation tarjoavalla Mercury VesselView 403 -näytöllä, joka asennettiin pulpettiin keskeiselle paikalle. Näytölle saadaan käytännössä helposti luettavassa muodossa kaikki data polttoaineen kulutuksista, moottorin käyttötuntien kautta, trimmausasetuksiin ja monien moottorin ominaisuuksien etähallintaan saakka.
Veneeseen asennettiin vielä Mercury 1st Mate -järjestelmä. First Mate on Mercuryn isompiin koneisiin saatava langaton tappokatkaisijajärjestelmä, joka antaa lisäturvaa veneen käyttäjille. Miehistön jäsenen ja kipparin pudotessa veteen, First Mate sammuttaa moottorin ja aktivoi pudonneen paikantamisen automaattisesti sekä hälytyksen veneessä. Toiminto nopeuttaa pelastustoimia ja auttaa henkilön pelastamisessa. Järjestelmä lisäksi lähettää hätäilmoituksen sovelluksen omistajan nimettyihin hätäyhteystietoihin, varoittaen heitä tapahtuneesta onnettomuudesta.
Lisäksi First Mate -sovellus mahdollistaa veneen etäohjauksen esimerkiksi älypuhelimen kautta, mikä antaa käyttäjälle mahdollisuuden hallita perämoottoria etänä. Tämä lisää turvallisuutta vesillä, sillä käyttäjä voi esimerkiksi sammuttaa moottorin hätätilanteessa. Lisäksi First Mate tarjoaa veneen sijainnin seurannan ja hälytysjärjestelmän veneen lähtiessä liikenteeseen ilman lupaa. Varkaustilanteessa järjestelmä rajoittaa kierroksia.
1st Mate järjestelmään tutustuimme kanavan edellisen veneen kanssa videolla:



Tärkeää on huomioida, että veneemme kohta esiteltävä raskas elektroniikkavarustus johtuu työstämme eikä ole mikään malliesimerkki kalastuksen harrastajalle. Mitä monipuolisempi kokemus meillä on eri luotaimista ja vene-elektroniikan ratkaisuista, sitä parempi tietotaito meillä on ja sitä paremmin, laajemmin sekä luotettavammin me pystymme vastaamaan kalastuksen harrastajien kysymyksiin.
Kuljettajan pulpettia ei voi Finval 595 DC:ssä kutsua erityisen tilavaksi, joten ruudut piti suunnitella siihen todella tarkasti. Näytön kokoiset pahvipalat auttavat suunnittelussa ja tavoitteena oli sijoittaa pulpettiin 3 erillistä näyttöä. Suoraan kuljettajan eteen sijoitettiin Lowrancen uusi HDS Pro 12-tuumaisena ja viereen kaksi 10-tuumaista Garmin GPSMAP 8410 xsv -näyttöä.
Laitteet on asennettu siten, että pulpetissa on kaksi näyttöä omilla laitejaloillaan ja yksi näytöistä on pulpetin sivussa asennettuna RAM D-sarjan telineellä veneen asennuskiskoon kiinnitettävään ruotsalaisen JKB:n asennusjalkaan.
Veneessä on myös kaksi näyttöä apukuskin puolelta. Meillä kuvaustilanteissa näistä on korvaamatonta apua kuvaajalle ja toki nämä helpottavat kaikunäkymien seuraamista luodatessa, kun veneessä on useampi silmäpari. Repsikan puolen näytöt ovat Garmin GPSMAP 1223 xsv sekä Lowrance HDS Pro 10”, joista jälkimmäistä hyödynnetään myös meidän Päijän-veneen näyttönä sillä liikuttaessa.
Lisäksi veneen keulaan on asennettu tuplanäytöt. Vaikka itse emme juurikaan harrasta täsmäkalastusta, niin kalapaikoilla sekä niitä etsittäessä, luotaimet auttavat todella paljon kalojen paikallistamista, niiden reaktioiden seuraamista sekä yleensäkin erilaisten pohjanmuotojen hahmottamista.
Liveluotaimet ovat mullistaneet kalastusmaailmaa viimeiset vuodet ja ne tuovat aivan uudenlaista oppia vedenalaisesta elämästä. Ne tarjoavat aiempaa paremmat reagointimahdollisuudet, kun reaaliajassa näkee kalojen reaktiot lähestyvään veneeseen. Veneessämme on peräti 5 eri liveluotain-moduulia ja anturia. Lisäksi liveluotaimet turvaavat liikkumista vesillä, koska ne kertovat syvyystietoa ennakkoon veneen etupuolelta/ympäriltä.
Kuskin vieressä, 360-anturitelineessä on perinteinen manuaalisesti pyöritettävä eteenpäin näyttävä Livescope Plus LVS34 -anturi. Samassa tolpassa on toinen Livescope Plus -anturi asennettuna sähköisesti säädettävällä anturikiinnikkeellä Perspective-asennossa. Lisäksi, koska veneessä on uunituore Garmin Kraken -keulasähkömoottori liveanturivalmiudella, on se hyödynnetty asentamalla Krakeniin kolmas Livescope Plus -anturi. Näitä täydentää vielä Lowrancen Active Target 2 loistavassa Scout Wide -moodissa. Eli kahden Active Target 2:sen kuva on käsitelty digitaalisesti yhdeksi laajaksi 270 astetta kattavaksi Scout-näkymäksi.
Liveanturien lisäksi, veneen peräpeilissä on perinteisempää kaikukuvaa tarjoavat Garmin GT56 -kaikuanturi sekä Lowrance Active Imaging HD 3-1 -luotainanturi. Näiden avulla saamme molempien merkkien laitteista ulos huippulaatuista ja äärimmäisen selkeää viistoluotainkuvaa, alaspäin näyttävää kaikuluotainkuvaa sekä perinteista 2D-luotainkuvaa. Finvalissa on kölilinjan jatkona peräpeilissä loistava paikka antureille ennen moottoria. Anturit saa helposti kiinni paksuun muovilevyyn harvakierteisillä ruuveilla. Paikan ollessa moottorin etupuolella, ei ei se peitä myöskään viistoanturin signaalia.

Kaikki elektroniikka on verkotettu toisiinsa. Tässä tapauksessa kaikki Garminin laitteet ovat omassa verkossaan ja Lowrancen omassaan. Nämä mahdollistavat kaiken datan (myös eri antureista) siirtymisen merkkikohtaisesti, sijoituspaikasta riippumatta, näyttöjen välillä. Näkymät voidaan räätälöidä käyttäjäkohtaisesti. Koska laitteita on paljon, niin näyttöjen omat liittimet eivät riitä. Tästä syystä veneeseen on asennettuna sekä Lowrancen, että Garminin 5-paikkaisen ethernet-jakorasiat, joiden paikat yhdistettynä näyttöjen tuplapistokkeisiin riittää kaikkien veneeseen asennettujen laitteiden verkottamiseen.
Vaikkakaan vesillä emme musiikkia kuuntele, nautiessamme luonnon äänistä, niin siitä huolimatta veneeseen on asennettu äänentoistolaitteet. Messuilla, rannassa, hallilla venettä ”viritellessä” musiikki luo tunnelmaa.
Finvalin varustelua suunnitellessa otimme huomioon ennen kaikkea laitteiden käytettävyyden sekä käytännöllisyyden elektroniikkaa asennettaessa.
Lisäksi keulan raskaampi tuplanäyttöpaketti asennettiin Geiger Tecin Extreme Mount -telineellä, mikä tarjoaa tarvittavan tukevuuden raskaalle tärinälle alttiksi joutuvalle kahden 12-tuumaisen näytön kuormalle. Kahden näytön asentaminen yhteen telineeseen, vaati lisäksi erillisen välikappaleen ja JKB:ltä löytyi mainio tuplanäyttösovite tähän tarkoitukseen.









Laadukkaat akut ja laturit huolehtivat akkujen tehokkaasta ja turvallisesta latauksesta sekä ennen kaikkea siitä, että paketti toimii taatusti ja varmasti kaikissa mahdollisissa olosuhteissa. Kaikki laitteiden asennukset ja kaapeleloinnit ja liitännät ovat hoidettu hapettumattomien venekäyttöön suunniteltujen kaapelien sekä Blue Sea -sulakerasioiden ja vesitiiviiden liittimien kautta.